Яким джерелам новин довіряють українці та як реагують на фейки — опитування Viber

Rakuten Viber провів опитування серед українців і дізнався, яким джерелам новин вони довіряють. В опитуванні в офіційному каналі Viber Україна взяли участь приблизно 40 тисяч користувачів.

Результати опитування показали, що половина українців (49%) читають виключно ЗМІ та верифіковані канали держорганів. 21% українців зазначили, що читають лише перевірені канали, однак проглядають і неофіційні в пошуках більш оперативних новин. Щодо інших джерел новин, відсотковий розподіл наступний: 9% опитаних довіряють повідомленням від близьких, 6% користуються інформацією від блогерів та експертів. 15% українців зовсім не вірять будь-яким новинам зараз.

Відповіді на питання “Яким джерелам новин у месенджерах ви довіряєте?” розподілились наступним чином:

  • Читаю виключно ЗМІ та верифіковані канали держорганів — 49%;
  • Користуюся інформацією від блогерів та експертів — 6%;
  • Найоперативніше отримувати інформацію з неофіційних каналів, проте читаю лише перевірені — 21%;
  • Довіряю повідомленням від близьких — 9%;
  • Не вірю будь-яким новинам зараз — 15%.

Варто зазначити, що у квітні 2023 Rakuten Viber проводили схоже опитування: тоді ЗМІ та верифіковані канали державних органів обрали як єдине джерело новин 63% респондентів. Неофіційним каналам довіряли лише 2% українців. Довіра до блогерів та експертів лишилась незмінною (5% опитаних відмітили цей варіант). Так само не змінилась кількість українців, що покладаються на повідомлення від близьких (9%). Кількість українців, які не вірять новинам взагалі, зменшилася: пів року тому кожен пʼятий респондент (20%) ставив під сумнів будь-яку інформацію в мережі.

Viber також запитав українців, чи стикалися вони з фейками в мережі та як реагують на них. 90% респондентів натрапляли на дезінформаційні повідомлення, однак реагували по-різному. Більш ніж половина опитаних (58%) не звертають уваги на фейки. Лише третина українців (32%) протидіють поширенню неправдивих новин: 17% відписуються від каналів із таким вмістом, 8% попереджають близьких і 7% подають скаргу на контент і блокують джерело. Водночас 10% респондентів відповіли, що ніколи не стикались з фейками.

На питання “Чи стикалися ви з фейками та як реагуєте на них?” відповіді розподілилися таким чином:

  • Так, але не звертаю уваги на них — 58%;
  • Зазвичай одразу відписуюся від каналу з таким вмістом — 17%;
  • Дію рішуче — подаю скаргу на контент та блокую канал — 7%;
  • Коли бачу фейк — одразу попереджаю близьких про це — 8%;
  • Ніколи не зустрічалося подібне — 10%.

Примітка: методика дослідження – анонімне онлайн-опитування, n>35 000.

Команда Rakuten Viber в Україні заохочує подавати скарги на обурливий контент — це допомагає модераторам оперативно реагувати та видаляти подібні повідомлення з платформи. Поскаржитися можна на рекламу, канал, відкриту для пошуку спільноту та окремі повідомлення в них, а також на авторські стикерпаки.


Не пропустіть