Хитрий план Гейтса: навіщо в Windows вбудовували «Косинку», «Сапер» і «Чирви»?
Признавайтесь, за скільки секунд ви розмінували маленьке поле в сапери? А збирали пасьянс Косинка? Як часто комп’ютерні Боягуз, Бовдур і Бувалий обігравали вас в Чирви?
Тільки не кажіть, що ви не розумієте, про що мова. Хіба що ви молодше 7-10 років.
А якщо старше, то добре пам’ятаєте, що до 2012 року і випуску Windows 8 Microsoft вбудовувала “залипальні” міні-ігри в усі свої операційки. Косинка, Павук, Сапер, Чирви, ігри в карти, пінболл. Важко порахувати, скільки офісних годин людство витратило на пересування карт. Або на напружене тикання в мінне поле зі смайликом нагорі.
Але компанія Білла Гейтса робила це не тільки заради розваги. Цілі були куди більш прагматичними. І в якомусь сенсі шляхетнішими.
Найпершою вбудованою в Windows грою стала Косинка. Вона з’явилася ще в далекому 1990 році, в версії Windows 3.0. Її завданням було непомітно навчити людей користуватися мишкою.
Дивно це звучить, коли сьогодні чемпіонати з Counter-Strike виграють за рахунок швидкої реакції і точного управління мишкою, а людство все активніше переходить на тачпади.
Але треба пірнути трохи в минуле. За інтерфейс Windows 3.0 сідали люди, які до цього звикли вводити текстові комбінації в командний рядок. Крім клавіатури там нічого не було потрібно. А тут раптом незрозумілий маніпулятор. Потрібно щось клікати, брати і тягнути. Що за пустощі?
Тут і виручила Косинка. Користувачі захоплено тягали карти зі стосу в стопку (drag & drop), освоювали подвійні клацання. Нові звички перекинулися на робочі вікна і ярлики. А ми вже давно не дивуємося інтернет-сервісам, які для завантаження файлу просять просто перетягнути файл в певне поле.
Сапер теж вирішував стратегічне завдання. Гра з’явилася в 1992 році в збірці Windows 3.1. Борець з мінами тренував точність руху мишкою і чіткий розподіл функцій лівої і правої кнопок. Особливо, якщо хочеться встановити рекорд швидкості.
На цьому Microsoft не зупинилася. У 1992 році на Windows for Workgroups 3.1 вийшла нова карткова гра – Чирва. Вгадаєте, для чого?
Це була перша версія Windows, годиться для роботи в мережі. Гра використовувала нову на той момент технологію Microsoft NetDDE для зв’язку з іншими клієнтами в локальній мережі. Хороший спосіб показати людям, далеким від інтернету, можливості роботи з мережі, правда?
Далі з’явилася Солітер. Віе вийшов для Windows 3.1 як частина Microsoft Entertainment Pack Volume 2. І йшов в комплекті з пакетом Win32s, який запускав 32-бітові додатки в 16-бітовій версії Windows 3.1. Це був проба пера – так Microsoft тестувала Win32s. При неправильно встановленому пакеті Солітер не запускався. Так що була ця не так гра, скільки прихований системний тест.
Microsoft ще надовго залишила ігри в стандартних пакетах Windows. Просто тому що користувачі вимагали. Нарешті, пожирачі часу вперше пішли з Windows 8. У Windows 10, яка, ймовірно, надовго залишиться базовою операційкою компанії, їх теж немає. Але зате є Microsoft Store, звідки ігри можна завантажити. Невже знову тренують? Втім, завантажувати додатки з “магазину” нас давно привчили App Store і Google Play Market.
Так що, нехай нам 10, 30 або 60 років – ігровий елемент в навчанні завжди спрацює крутіше банального зазубрювання.