Навчання з використанням цифрових технологій: EdTech у 2020 році та у майбутньому
2020 став роком величезних змін у всіх аспектах повсякденного життя, зокрема, у нашому освітньому середовищі. В умовах віддаленої роботи з дому зросла увага до дистанційного навчання та викладання з використанням інформаційних технологій.
Майже кожній країні довелося перейти на моделі дистанційного навчання майже за одну ніч. За словами Девіда Корке, директора з питань політики в галузі освіти та навичок Асоціації коледжів, навчання після пандемії буде “більш змішаним і з використанням цифрових технологій”. Це представляє велику можливість для розвитку освітніх технологій та розробки програмного забезпечення, що підтримує навчання у всіх його формах – дошкільна освіта, університетська освіта або навчання на роботі.
За прогнозами Deloitte, лише в Китаї ринок освіти до 2025 року становитиме $715 млрд. Тож які освітні цифрові тенденції можуть стати новими стандартами?
П’ять інструментів EdTech, що революціонізують навчання
До початку цього року наша система освіти залишалася незмінною впродовж поколінь. Вчителі стояли перед класами та лекційними залами, передаючи односторонні знання учням, а ті писали нотатки. Це продовжувалося навіть з появою інтернету.
Однак з початком глобального карантину необхідним стало викладання з використанням технологій. Школи були змушені закритись, а іспити довелося проводити онлайн. EdTech запровадив нові способи співпраці та обміну матеріалами в Інтернеті для учнів та викладачів. Ось деякі з ключових технологій, що започатковують нові способи навчання.
-
IoT
Мережеві девайси вже застосовувались у багатьох навчальних закладах ще до початку пандемії. Зараз ноутбуки та планшети дають змогу студентам отримати дистанційний доступ до навчальних матеріалів, а такі програми IoT як Системи управління навчанням роблять освітні програми доступними практично з будь-якого місця.
Після коронавірусу IoT сприятиме кращій співпраці між класами, різними групами курсів та між кампусами вищих навчальних закладів, відкриваючи дорогу до більш плавного способу навчання.
-
VR/MR/AR
Згідно з Adobe учні із захоплюючим навчальним досвідом більш цілісно сприймають інформацію і легко справляються із когнітивним навантаженням. Середовища віртуальної, змішаної та доповненої реальності значимо впливають на ефективність навчання, оскільки вони змінюють контекст інформації і дозволяють студентам отримати, так би мовити, “практичний” досвід.
Актуальність віртуального середовища стає ще більш значною внаслідок глобального закриття шкіл, що змушує освітній сектор розглянути можливість довгострокового застосування віртуальних середовищ без офлайн-класів.
Переваги викладання за допомогою технологій VR/MR/AR:
- Створюють відчуття простору, пропонуючи студентам на власному досвіді відчути, як це, наприклад, гуляти вулицями Давнього Риму.
- Сприяють інтерактивності – люди краще навчаються працюючи. Використання віртуальної реальності в класі перетворює пасивну дію читання інструкцій на активне завдання вивчення сценарію, одночасно задовольняючи нашу потребу у візуальних та емоційних переживаннях.
- Сприяють творчому мисленню, а також забезпечують більш осмислене навчання, інструменти та програми VR, MR та AR, в яких студенти можуть розробляти та експериментувати з віртуальними хімічними речовинами та білками.
- Економічно вигідно масштабують навчання – пристрої віртуальної реальності порівняно невеликі та недорогі в порівнянні з установкою наукової лабораторії, наприклад, у шкільних умовах, але вони можуть забезпечити той самий практичний досвід навчання.
-
Штучний інтелект
Згідно з доповіддю Artificial Intelligence Market в освітньому секторі США прогнозується, що AI в освіті США зросте майже на 46% у період між 2017 та 2021 роками.
Але викладання за допомогою технології штучного інтелекту – це не роботи, які готують плани уроків. Натомість освітня система буде виконувати функцію підтримки, дозволяючи вчителям зменшити час на завдання адміністратора, щоб проводити більше часу у роботі зі студентами.
AI може сприяти «глобальним класам» за допомогою таких інструментів, як Presentation Translator for Powerpoint, який забезпечує субтитри в живих презентаціях викладача в режимі реального часу для студентів з будь-якого куточку світу. Це надзвичайно актуально в умовах нинішньої пандемії, але це також дозволяє об’єднувати студентів у «глобальні класи».
Крім того, програми AI зараз зосереджуються на диференціації та персоналізації в процесі навчання – сигналізуючи про важливий перехід від «універсальної моделі» до підходу, який відповідає потребам та можливостям кожного студента. Це особливо важливо, якщо ви врахуєте унікальні потреби учнів з труднощами у навчанні або з порушеннями зору/слуху.
-
Персоналізація на основі даних
У контексті ролі AI в навчальних класах майбутнього однією з ключових змін у світі стане адаптація освітньої програми та ключових етапів до потреб окремого учня.
Наука про дані вже є потужним інструментом для розуміння потреб користувачів інформаційних технологій і вона ставатиме дедалі актуальнішою. Це також важливий інструмент для моніторингу локації учнів під час навчального процесу, коли вони фізично не можуть відвідувати клас.
-
Хмарне сховище
Окрім того, що хмарні технології роблять освітні ресурси більш доступними для дистанційного навчання, вони також сприяють творчості та самовираженню. Крім того, робота в хмарі допомагає убезпечити захист даних у той час, коли особиста інформація є дуже вразливою і цінною.
Хмарне сховище дозволяє учням отримати доступ до безлічі додатків та програм, щоб знайти цікаві способи презентації своєї роботи – завантажити відеоконтент і зображення чи працювати з документом разом зі своїми однолітками. Відтак, кожен студент відчуває більше авторства у своїй роботі, а викладачі мають змогу налаштовувати завдання, застосовуючи змішане навчання та змінені стратегії у класі для досягнення кращих результатів.
Хмарне сховище особливо цінне під час карантину, коли школам довелося перенести уроки в онлайн-формат. Але навіть після завершення пандемії час, простір та можливості економії ресурсів хмарних технологій можуть назавжди змінити спосіб навчання.
Вірус COVID-19 та карантин є каталізаторами розвитку багатьох технологій.
Навчання переходить в онлайн-формат. В американських вишах таких, як: Stanford та MIT – вже досить давно діє практика записувати лекції викладачів та надавати їх студентам чи поширювати у вільному доступі. Ці навчальні матеріали можна знайти на їх сайті та безкоштовно переглядати. Відтак, якісне навчання стало доступним для тих, хто розуміє англійську мову. Потім з’явився MOOC (Massive Open Onlie Course) на таких платформах, як: Coursera, Udacity, EdX. Поки що це не є прибутковим бізнесом, проте має великі перспективи таким стати. В українців є своя платформа із україномовним контентом – Prometeus. Однак онлайн-навчання має і багато недоліків на противагу офлайн-університету, де є соціальна взаємодія та самодисципліна. Зазвичай люди менше спілкуються на навчальних онлайн-платформах та мало виконують спільних проектів. Живе спілкування є складнішим, водночас приносить задоволення. А робота над одним проектом розвиває soft skills. Самодисципліна тут є дуже важливою. Статистика MOOC курсів показує, що лише половина тих, хто заплатили, завершують курс. А коли курс є безкоштовним, то завершує менше 10%.
Який контраргумент викладання з використанням технологій?
Через глобальний карантин очевидним став технологічний розрив між неблагополучними учнями та їх привілейованими однолітками. Дистанційне навчання є можливим лише для тих, хто має доступ до Інтернет-технологій.
Нам треба визнати, що цифрове навчання має покращувати, а не замінювати традиційні методи навчання.
Технології можуть бути потужним союзником у допомозі вчителям розподілити свій час. Щоб вони могли повернутися до проведення цікавих уроків та індивідуальних інтерактивів та відійти від ролі завантаженого адміністратора.
Автори матеріалу:
Тарас Чайківський, Research and Development Engineer в ELEKS
Роксолана Хижак, Content Marketing Specialist в ELEKS