5 причин, чому Apple й досі залишається законодавцем моди у сфері смартфонів

Якби мене розбудили після багаторічного сну й запитали, що роблять китайські виробники смартфонів, я впевнено відповів би: продовжують копіювати Apple. У матеріалах корпусу, дрібницях оформлення, інтерфейсних рішеннях.

І будемо чесні, не лише китайці: та ж Samsung наче й посміюється з купертинівців, а водночас слухняно пакує смартфони в титанові корпуси. А потім випускає захищені годинники з приставкою Ultra та з помаранчевим акцентом на коліщатку. І додає в One UI «Статус Віджет», підозріло схожий на «Ефір активності», який уже кілька років є в айфонах. Ідею ви зрозуміли.

Але як ми сюди дійшли й чому всі лають дизайнерські рішення та створюють купу мемів після презентацій, а потім усе одно купують свіжу модель? І чому колеги по цеху спочатку насміхаються, а потім усе одно копіюють? Спробую розібратися в причинах.

1. Apple була першою

Точніше, першою, хто зробив смартфон по-справжньому культовим і масовим продуктом. А потім створив зручний ультратонкий ноутбук, а ще кілька років потому — розумний годинник, який раптово захотіли навіть ті, хто не займається спортом, а час звик дивитися на телефоні.

Але головне — Apple задала сам формат пристроїв, довкола яких потім танцювали всі інші. Після першого iPhone у 2007 році весь ринок розвернувся в бік повноекранних сенсорних смартфонів, а не КПК із висувною клавіатурою чи стилусом. Після MacBook Air 2008 року — в бік тонких ультрабуків із суцільним алюмінієвим корпусом. Після перших Apple Watch у 2015-му до категорії спортивних трекерів додалися універсальні розумні годинники, які можна носити й у зал, і в офіс.

І навіть менш значущим рішенням саме Apple надавала статус нового стандарту. Коли компанія переходила на Face ID, прибирала роз’єм для навушників або робила інтерфейс мінімалістичним, це виглядало не як дрібна зміна в ґаджетах однієї компанії, а як наступний крок у розвитку всієї категорії.

2. Apple завжди була про дизайн

Компанія має унікальне позиціонування: вона не просто випускає пристрої, а формує візуальну мову індустрії. Значною мірою це заслуга дизайнера Джонні Айва, який регулярно задавав тренди й змінював стандарти індустрії, — саме на його рахунку оригінальні iPhone, iPod, iPad, MacBook Air, а також позбавлена скевоморфізму iOS 7. Ідеться не лише про самі продукти, а й про їхні презентації.

Досі кожен анонс компанії — це подія. Apple не перетворює їх на тягомотину, показуючи одну лінійку телефонів дві години. Замість цього за годину-півтори в бадьоро змонтованому ролику показують одразу п’ять пристроїв. Про основні фішки новинок розповідають ті, хто відповідав за їхню розробку. Не розтягують нудні моменти, показують красивий монтаж ґаджета з усіх боків — і йдуть далі.

Так, можна казати, що з відходом Айва з компанії дизайн пристроїв Apple став нуднішим і консервативнішим. Але індустрія загалом вийшла на плато й сповільнилася. Зменшувати рамки довкола екрана вже майже неможливо, покращувати процесори — складно й малокорисно. Не дивно, що стагнація просочилася й у візуал: і в Apple, і в конкурентів дизайн змінюється не щороку, а раз на кілька поколінь. А звички та орієнтири сформувалися давно й так просто нікуди не зникнуть.

3. Apple експериментує

А точніше, бодай щось робить. Компанія може прибирати функції, які здавалися вічними, і додавати спірні рішення — і цим задає тренди.

За видалення роз’єма для навушників в iPhone 7 компанію висміяли, але за кілька років він зник із флагманів більшості виробників. Dynamic Island в iPhone 14 Pro спершу обговорювали з іронією, але вже за рік схожі «інтерактивні вирізи» почали з’являтися в Android-смартфонах — іноді просто з оновленням прошивки. За кілька років до цього в блоці камер iPhone 11 Pro бачили газову плиту, а тепер подивіться на кожного третього «китайця».
Apple не прагне дивувати за будь-яку ціну, натомість методично штовхає ринок уперед: оновлює матеріали й форми, перескладає інтерфейс, змінює елементи керування. І за кілька років саме ці рішення стають нормою, а конкуренти раптом заявляють, що «давно планували» зробити те саме.

Зрозуміло, що яка індустрія, такі й інновації. Але вже у 2025 році Apple точно не можна лаяти за відсутність експериментів: чого тільки варті дизайн Pro-версій iPhone 17, новий iPhone Air і горезвісне «рідке скло». Якщо у вас скривилося обличчя, то ви — саме та причина, чому експериментують не багато хто. Адже навіщо щось міняти й втрачати покупців, якщо можна робити одне й те саме з року в рік і залишатися в безпеці (привіт, Samsung).

4. На Apple зручно піаритися

Керують великими компаніями не ідіоти. І ці люди розуміють, що спроба скопіювати в Apple якусь непатентовану фішку чи дизайнерське рішення не пройде непоміченою. А що це означає? Правильно: абсолютно безкоштовні та органічні обговорення в інтернеті. Головне — красти як художник і не списувати точнісінько.

При цьому й сам ґаджет випускати цілком вигідно: знайдуться ті, кому хочеться трендового дизайну без націнки за яблучко. Так само, як і ті, кому взагалі байдуже на всі ці дизайнерські війни й кому просто сподобався новий ґаджет від улюбленої Xiaomi.

Плюс не варто забувати, що часто «клоном» виявляється лише одна модель у лінійці, тоді як інші — цілком самобутні та в стилі бренду. А їхні продажі таке просування по дотичній теж зачіпає: людина гуглить той самий Xiaomi 17 Pro Max, який кумедно обігрує дизайн iPhone 17 Pro Max, і раптом дізнається, що в серії є ще й Xiaomi 17, який ідеально підходить під його бюджет і запит на великий акумулятор.

5. Apple робить хороші речі

А хороші речі гріх не копіювати. Ті самі «Ефір активності» й Dynamic Island — зручні для користувача рішення, які дозволяють отримати потрібну інформацію одним побіжним поглядом, не відкриваючи застосунок. І явно є користувачі, шалено задоволені титановим корпусом свого Samsung Galaxy S24 Ultra або Xiaomi 14 Pro Titanium. А також ті, хто кайфує від Huawei MatePad 14 — який існує завдяки спробам компанії конкурувати з тонким, потужним і якісним MacBook Air.

Спірні рішення, звісно, теж копіюють — наприклад, окрему кнопку камери, якою мало хто користується, бо перейти в режим зйомки простіше свайпом із головного екрана. Але хто знає — може, це ми чогось не розуміємо й за роки звикли до неефективного методу, а наступні покоління користувачів запускатимуть камеру тільки кнопкою. У будь-якому разі гіршою ця фішка точно не робить.

До того ж добре копіювати виходить далеко не завжди. Наприклад, пристойний аналог Face ID є лише в парі-трійці смартфонів, а щось на кшталт MagSafe так і не змогли нормально впровадити. Причому якщо спочатку до магнітів ставилися насторожено й смакували кожну новину про те, що десь у когось щось перегрілося чи пошкодило фарбу на алюмінії, то поступово зручність визнали — і чогось подібного захотілося бачити й на Android. Qi2 мав стати «загальною версією MagSafe», але поки що вийшло лише на папері та в аксесуарах: стандарт формально існує, а Android-флагманів із повною підтримкою досі немає.

Поки що Apple вистачає авторитету й фантазії, щоб на компанію й далі рівнялися. Це багато чого варте в індустрії, де кожне рішення має нести комерційну вигоду й виправдовувати очікування інвесторів. І через це кінцевий продукт від різних виробників стає настільки безпечним, що більшість користувачів не розрізнить пристрої без шильдика на задній панелі. Але наскільки ще вистачить цього авторитету й чи не зміниться орієнтир, покаже тільки час.

Не пропустіть