Ніхто не любить ритуал розморожування вікон автомобіля холодним зимовим ранком. Однак завдяки міжнародній команді дослідників з Університету Іллінойсу і японського Університету Кюсю цей процес не продовжуватиметься занадто довго. Вони розробили новий спосіб видалення льоду і інею з поверхонь, і він вражаюче ефективний.
Для цього потрібно набагато менше часу і енергії, ніж зазвичай, а підходить новий метод як для автомобілів, так і для інших поверхонь. Навіть для літаків! «Винахід цього методу пов’язаний, в першу чергу, з великими втратами в енергоефективності енергетичних і охолоджувальних систем через необхідність періодичного розморожування», – заявив дослідник об’єднання UIUC Ненад Мільковіч.
«Системи повинні бути надовго відключені, робоча рідина нагрівається, а потім її необхідно знову охолоджувати. Це забирає багато часу і сил, а найголовніше – грошей».
Нові методи охолодження використовують імпульс високого струму. Він створює шар води, який б’є в лід. Щоб переконатися, що імпульс потрапляє в намічену ціль, дослідники наносять тонке покриття з провідної плівки оксиду індію та олова. Іншу частину робить сила тяжіння, яка змушує лід просто зісковзувати. Також для цих цілей використовується потужний потік повітря.
Поки що технологія все ще перебуває на стадії розробки і тестування. Нещодавно вчені продемонстрували, як працює їх підхід, використовуючи його для розморожування шматочка скла, охолодженого до мінус 159,8 градусів за Фаренгейтом (мінус 106,5 за Цельсієм).
Ці показники набагато нижчі, ніж навіть в найхолодніших ділянках Антарктиди, але льодовий шар був видалений менш ніж за одну секунду.
Дослідники Університету Іллінойсу і японського Університету Кюсю не єдині, хто працює над аналогічним рішенням. У лабораторії ETH Zurich в Швейцарії вчені розробили нанопокриття, що активується сонячним випромінюванням. Воно вловлює світло і використовує його для швидкого розморожування вікон.
Тим часом в Virginia Tech дослідники розробили інноваційну водовідштовхувальну алюмінієву поверхню, яка використовує мільйони крихітних повітряних кишень, щоб прискорити відтавання. Сподіваємося, пройде не так багато часу, перш ніж один з цих підходів реалізують на глобальному ринку. Наприклад, в автомобілебудуванні, він був би дуже до речі.