“Податок на Google”: як це відобразиться на українцях

Верховна Рада ухвалила закон, який передбачає стягнення податку на додану вартість (ПДВ) в розмірі 20% з послуг, що їх надають українцям незареєстровані в Україні міжнародні інтернет- і технологічні гіганти, серед яких Apple, Google, Microsoft, Netflix та інші. Ця ініціатива отримала назву “податок на Google”.

Закон передбачає, що незареєстровані в Україні технологічні гіганти, які після вступу в дію закону (ключові норми набувають чинності з 1 січня 2022 року) будуть зареєстровані як платники податків, змушені будуть платити податок за ті електронні послуги, які надають фізичним особам і фізособам-підприємцям.

Головне питання у споживачів: на кого ж фактично ляже 20-відсотковий податок на додану вартість?

Формальна, прописана у законодавстві відповідь уже є – на компанію. Але те, що не все так просто, визнають самі законодавці.

“Хто є фактичним платником податків або на кого перекладається це, залежить не від конструкції податку, не від наміру законодавця, а залежить від конкретної кон’юнктури на ринку. Якщо мій товар не має попиту, я беру цей податок на себе, якщо має – я перекладаю на споживача”, – сказав голова комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев.

Разом із тим міністр культури та інформаційної політики Олександр Ткаченко наголошує, що податкові зміни жодним чином не торкнуться простих українських інтернет-споживачів, адже податкове навантаження ляже саме на плечі компаній.

Самі ж технологічні гіганти не поспішають коментувати прийняті податкові зміни, а також можливий вплив на споживачів.

Експерт аналітичного центру “Інститут законодавчих ідей” Тарас Рябченко наголосив, що основні податкові зміни набирають чинності з 1 січня 2022 року, і саме тоді варто споживачам очікувати зростання цін на послуги.

“Оскільки це непрямий податок, то варто очікувати, що з 1 січня 2022 року для користувачів таких послуг їх вартість зросте на 20 відсотків… Користувачі змушені будуть обирати – або сплачувати додатково 20 відсотків, або тимчасово відмовитися від підписок на той же Netflix”, – сказав він.

Окрім потенційного росту вартості, експерти відзначають складність імплементації самого законопроекту. Зокрема, керуючий партнер українського комунікаційного агентства PlusOne Максим Саваневський заявив, що податкові зміни просто не запрацюють в Україні.

“Введення 20-відсоткового податку – це просто нереальна історія. Воно не буде працювати в тому вигляді, якому є. І це призведе до того, що цього ніхто не буде виконувати. Фактично у Європі будуть створюватися компанії, які будуть приймати платежі від українських компаній і будуть виступати фактично посередниками між українськими компаніями і IT-гігантами”, – сказав він.


Не пропустіть