PlayStation 5 дебютувала зовсім недавно, а вже встигла наробити багато галасу. Переважно це сталося через те, що деякі рішення компанії були сприйняті, м’яко кажучи, неоднозначно.
Дійсно, п’яте покоління ігрової консолі виглядає незвично. Дизайн PS5 нагадує сучасний хмарочос, який можна побачити десь в Токіо. Це дуже ефектно. Але японський футуристичний «сандвіч» з білого та чорного пластику зачепив почуття багатьох «дизайнерів інтер’єрів», які звикли до того, що консоль має бути схожою на промисловий трансформатор.
Іншу купу претензій можна об’єднати в один блок і назвати його «непрактичність». Це стосується і вже згаданого дизайну самої консолі, і матеріалів, з яких вона зроблена. Наприклад, передня панель виконана з глянцевого пластику, який дуже швидко дряпається.
Дісталося і геймпаду за текстурний білий пластик, який добре збирає бруд зі спітнілих рук геймера.
Всі зауваження стовідсотково справедливі. Але, щоб зрозуміти, чому Sony пішла саме цім шляхом, треба спробувати відповісти на одне питання: у чому головна ідея PlayStation 5? Як на мене, відповідь дуже проста – дарувати нові емоції. І це багато що пояснює.
Взагалі, якщо розглядати консоль саме з емоційної точки зору, відпадають питання і про дизайн, і про практичність. Все це неважливо, якщо ви очікуєте на нові враження від ігри як процесу. Нікому ж не спадає на думку критикувати Porsche 911 за маленький кліренс. Чи Lamborghini Huracan – за незручні двері та дуже низьку посадку. Бо ці автомобілі створені, щоб дарувати емоції. Та сама історія і з новою PlayStation 5.
І зараз ми будемо розбиратися, чому це саме так.
Характеристики PlayStation 5
- Процесор: AMD Zen 2, 8 ядер, 16 потоків + AMD RDNA 2;
- Ігрова роздільна здатність: 4K, максимальна роздільна здатність – до 8K;
- Пам’ять: 825 ГБ;
- Оперативна пам’ять: 16 ГБ;
- Підключення: USB, Bluetooth1, USB, Ethernet, HDMI, Mini Jack 3.5 (на контролері).
Дизайн PlayStation 5
Порівняння PS5 з японським хмарочосом стосується не лише її дизайну. З точки зору розмірів це теж справжня багатоповерхівка в світі ігрових консолей. Вона майже 40 сантиметрів заввишки. Хоча через складну форму панелей відразу навіть важко осягнути її розміри.
Легкою її теж не назвеш – 4,5 кілограма. Це найбільша консоль, яку коли-небудь робила PlayStation. І сприймати її як непомітну коробку, яка припадає пилом біля телевізора, вже не вийде. PS5 – це частина вашого інтер’єру. Звикайте до цього.
Бокові панелі – з білого пластику, на який нанесені фірмові візерунки PlayStation. Напевно, для декого гарною новиною стане той факт, що панелі знімні. А це означає, що згодом, коли з’являться аксесуари, зовнішній вигляд консолі можна буде змінити до невпізнанності.
«Начинка» PS5 ховається за чорним пластиком. Передня панель глянцева і нагадує тоноване скло, через яке на вас дивиться штучний інтелект консолі. Але це теж пластик. І зберегти його в первозданному вигляді буде дуже непросто. Майже неможливо. Мабуть, єдиний варіант, це заклеїти його плівкою, яка, я впевнений, обов’язково з’явиться у продажу.
Глянцевий моноліт порушують декілька портів – USB-A та USB-C. До речі, ззаду є ще один порт USB-A, а також вхід під кабель інтернету та HDMI. У більш дорогої версії з правого боку (якщо консоль стоїть вертикально) ще є отвір для дисків.
Завершує композицію – контурне підсвічування. Таке зараз дуже часто використовують на преміальних автомобілях, щоб створити у просторі навколо теплу атмосферу. Найбільш ефектно це виглядає у темряві. І це ще одна фішка яка підтверджує, що нова PlayStation апелює до ваших емоцій. Адже ніхто не буде підсвічувати коробку, місце якої десь у шухляді. Задача «п’ятірки» – бути на видноті і радувати око.
Геймпад відтепер теж має біло-чорне забарвлення. Загалом стилістично все це нагадує вбрання легендарних штурмовиків із «Зоряних війн».
Не менш важливий елемент в комплекті – підставка. Через складні форми девайсу без неї ви не зможете по-людськи розташувати PS5 горизонтально. А у вертикальному положенні підставка забезпечує доступ повітря до системи охолодження.
Можна нескінченно сперечатися про дизайн PS5. Вважати його занадто складним для такого утилітарного девайса, як консоль. Але вона точно не залишить нікого байдужим. І саме на це розраховувала PlayStation.
Продуктивність
Вбудована пам’ять PlayStation 5 – 825 гігабайтів. Але треба враховувати, що частину цього об’єму займає операційна система. Тож під ігри лишається приблизно 670 гігабайтів. І це може стати проблемою. Особливо для тих, хто придбає, так звану Digital Edition – «бездискову» версію.
Вирішити цю проблему підключенням диску не вийде – ігри з нього банально не запустяться. Теоретично внутрішню пам’ять можна збільшити за рахунок додаткового SSD-накопичувача. І PlayStation навіть передбачила під нього місце. Але цю опцію компанія поки що не активувала на програмному рівні. І коли це станеться – невідомо.
Для копіювання ігор цілком можна використовувати жорсткий диск. Консоль дозволяє копіювати інформацію з зовнішніх носіїв, підключивши їх через USB. Звісно, що це буде дещо довше аніж можна було б з сучасним SSD. Та і не всі ігри можна скопіювати.
А ось з точки зору продуктивності п’ята PlayStation здатна вразити не менш, ніж з естетичної. Новий графічний процесор RDNA 2 може підтримувати роздільну здатність 4K зі швидкістю 120 кадрів в секунду.
Оновлене «залізо» також зробило PS5 дуже швидкою. Наприклад, час завантаження в Spider-Man від Marvel зменшився з півтори секунди на PS4 до менш ніж секунди на PS5. А сама гра виглядає розкішно – деталізація просто вражає.
На даний момент більшість ігор забезпечує роздільну здатність 4K зі швидкістю 30 або 60 кадрів на секунду. Можна обирати пріоритетний параметр. І іноді це дуже важливо. Наприклад, в шутерах важливіша саме частота кадрів.
Але вища роздільна здатність забезпечує кращу деталізацію. Це добре видно на прикладі «Людини-Павука». В 4K гра виглядає яскравіше, вікна виблискують на сонці і віддзеркалюють навколишній світ як справжні.
В цілому від PS5 ви можете очікувати швидше завантаження ігор, високу частоту кадрів та відмінну деталізацію, яку забезпечує висока роздільна здатність. При цьому консоль працює майже безшумно. Проблем з нагріванням теж виявлено не було.
Геймпад
Для PS5 був розроблений новий контролер. Відтепер він називається не DualShock, а DualSense. Тобто це вже не «подвійний шок», а «подвійне відчуття». Вони дуже схожі, але є і принципові відмінності.
DualSense дещо більший за четвертий DualShock. І його зручніше тримати в руках. Переважно вага геймпада сконцентрована в рукоятках. Як і панелі консолі, контролер має текстурну поверхню, тому не вислизає навіть зі спітнілих рук. На кнопках праворуч традиційно зображені трикутник, коло, хрест та квадрат. Але відтепер вони не кольорові, а витримані у загальній біло-чорній стилістиці.
Підсвічування перенесли з передньої частини контролера в більш зручне місце. Тож більше він не буде відбиватися в телевізор.
Також з’явилося декілька нових кнопок. Наприклад, кнопка вимикання звуку, яка відключає мікрофон, вбудований в контролер. Якщо цю кнопку утримувати, вона може навіть вимкнути звук телевізійних колонок або гарнітури. І це іноді дуже корисно.
Сам мікрофон у новому контролері працює краще. Можна навіть не користуватися гарнітурою.
Але все це дрібниці на фоні іншої фішки DualSense – адаптивних тригерів R2 та L2, які здатні зробити гру ще більш реалістичною. Завдяки спеціальному механізму вони імітують реальні відчуття героя. Наприклад, під час стрільби з лука доводиться з зусиллям натискати на курок, тому що той імітує опір реальної тятиви. Так само може відбуватися під час стрілянини з пістолету, або натискання на педаль газу автомобіля.
Щоб показати всі можливості контролера, Sony розробила спеціально гру – Astro’s Playroom, яка встановлена на консоль. У цій грі, наприклад, гравцеві видають костюм-пружинку, яку треба стискати правим курком. І тригер імітує відчуття, наче реально натискаєш на пружину.
Це великий крок вперед. Бо відтепер взаємодія гравця з віртуальним світом відбувається не тільки на візуальному, але й на тактильному рівні. Тобто фактично PlayStation вдалося втягнути в свій світ ще один орган відчуття людини – дотик. Тож, мабуть, саме про це хотіли сказати розробники, коли робили такий незвичний дизайн. Зовнішній вигляд PS5 кричить – на вас чекають нові емоції.
Звісно, поки що не всі ігри підтримують тактильний відгук тригера. Проте можна прогнозувати, що круті розробники будуть використовувати цю фішку.
Час автономної роботи DualSense порівняно з «шоком» теж став кращим. Тести показують, що новий більш технологічний контролер може протриматися близько 10 годин. Це дуже хороший результат, враховуючи, що DualShock 4 тримався десь вісім годин.
Зарядити контролер можна, або підключивши його до консолі за допомогою кабелю, або, наприклад, від портативного акумулятора. Також можна використовувати зарядну станцію для двох геймпадів. Від станції контролер заряджається приблизно три години.
Треба відзначити, що DualSense не буде працювати з консолями минулих поколінь. Але його можна підключити до комп’ютера, або до смартфонів на Android і IOS. А ось в іграх PS4, які сумісні з «п’ятіркою», можна використовувати DualShock 4.
Зі сторонніми контролерами приблизно та сама ситуація.
Інтерфейс
Не лишився без змін і інтерфейс PlayStation. В PS5 дашборд виглядає більш сучасно. Відтепер зменшені іконки розташовані в верхньому куті зліва. А кожна гра має окреме меню з описом, подіями, досягненнями і всіма доступними доповненнями.
Магазин PS Store тепер частина інтерфейсу, а не окремий додаток. А самі ігри видно на головному екрані. Додатки мультимедіа зібрані в одному місці.
У верхньому куті праворуч розмістилися пошук, іконка акаунту, системний час і настройки, де можна задати різні параметри за замовчуванням для ігор – вибрати вже згадані режими: продуктивності або підвищеної якості.
Замість «швидкого меню» тепер «центр керування». Викликається він, як і раніше, натисканням кнопки PS на контролері. Тут можна подивитися, хто з друзів знаходиться в мережі, налаштування системи, чи є можливість відключити мікрофон на геймпаді, подивитися статус закачування ігор та мережі, поточний час і інше.
Меню внизу можна налаштовувати під себе. Наприклад, додати потрібні і приховати непотрібні пункти.
Одна з головних фішок нового інтерфейсу – це картки. Вони знаходяться в «центрі керування». Картки можуть відображати останні новини про запущену гру, зроблені користувачем скріни, а також події. Є також окрема картка, яка показує, якщо хтось із друзів зараз грає. І якщо в наявності є відповідна гра, можна одним натисканням підключитися до сеансу.
Ще одна нова фішка – підказки у форматі відео. Вони доступні передплатникам сервісу PS Plus. В деяких іграх можна подивитися ролик, як пройти складне місце в грі. Наприклад, це може бути корисним в грі Demon’s Souls в протистоянні з черговим демоном. Треба лише клацнути на підказку і подивитися відео.
Отримала нові фішки і функція «Тусовка». Одна з них – можливість поділитися своїм ігровим процесом з усіма членами тусовки. Ваша гра в цей час активна, і ви можете продовжувати грати.
Звук PlayStation 5
Звук PS5 заслуговує окремої уваги. За нього тут відповідає окремий чіп. Він вміє опрацьовувати сотні джерел звуку одночасно. І це, за задумом компанії, має створювати унікальну звукову деталізацію ігор. Технологія Tempest 3D Audiotech працює з сумісними навушниками, але краще розкривається у “рідних” Pulse 3D.
Окрема тема – це звук самої консолі. А точніше його відсутність. PS5 майже ніколи не шумить і виробляє мінімум тепла. І це велике досягнення на фоні PS4, яка славилась шумом своїх кулерів та здатністю нагріватися.
Ігри
Більшість ігор, популярних на PS4, сумісна з PS5. Деякі з них навіть адаптовані під нові можливості консолі. Окремим плюсом також є те, що всі власники PlayStation 5 з підпискою на PS Plus отримують безкоштовний доступ до PlayStation Plus Collection з двадцятьма іграми, які визначили покоління PS4.
Проте нових ігор поки що небагато. Серед тих, в які нам вже пощастило пограти, це Marvel’s Spider-Man: Miles Morales та Sackboy від студій Sony. «Людину-Павука» ми вже згадували в огляді. Це чудова гра, яка дуже гарно передає атмосферу зимового Нью-Йорка. Sackboy – це весела гра для всієї родини про «мішкуватого» персонажа, якому треба спасти мешканців свого рідного містечка Лам.
Також є ігри і від сторонніх розробників: Call of Duty: Black Ops Cold War, Godfall та Watchdogs: Legion.
Проте найцікавіше ще попереду. У 2021 році мають з’явитися такі ігри, як, наприклад, Ratchet & Clank: Rift Apart, Returnal та Gran Turismo 7 і багато інших очікуваних тайтлів.
Висновки
PlayStation 5 – це по-справжньому нова генерація консолі. А контролер взагалі можна назвати революційним. Тож питання, купувати чи не купувати PS5, звучить дещо дивно. Навіть для тих, у кого вже є консоль четвертого покоління. Бо «п’ятірка» здатна подарувати зовсім нові відчуття.
До того ж власники PS4 з переходом на нову консоль нічого не втрачають, адже всі ключові ігри сумісні з PS5. При цьому ви отримуєте кращу деталізацію, швидше завантаження та новий рівень взаємодії з контролером.