Навмисне знущання над телефонними шахраями може обернутися проти самої «жертви». Про це розповіли експерти.
Телефонне шахрайство з нами вже досить давно. До сих пір знаходяться ті, хто вірить і трапляється, проте багато українців вже знають основні сценарії і з перших секунд розпізнають аферистів.
Співробітники безпеки банку, корумповані «поліцейські», підставні родичі, всі ці схеми за останні пару років нам навіть приїлися. І іноді може навіть виникнути бажання потролити шахрая або навіть просто висловити йому все, що думаєш про його ремесло.
Однак експерти попереджають, що це може бути небезпечно.
Наприклад, один з користувачів мобільного зв’язку розповів, як йому в черговий раз подзвонили аферисти. Дзвінок надійшов рано вранці, тому він не відразу зрозумів, що його обманюють. Схема була класична – «співробітник безпеки банку» попередив, що він зупинив підозрілий переказ з його рахунку і зберіг його гроші.
Шахрай сказав, що повідомить про інцидент в інший банк, де у нього є внесок, і потенційна жертва відповіла: «Добре». Злочинець зрозумів, що він вгадав з банком, і наступний дзвінок надійшов уже нібито звідти. «Працівник служби безпеки» другого банку став просити ідентифікувати себе за допомогою ПІБ, різних СМС-повідомлень і різних особистих питань.
На етапі «звірки номера карти» він прийшов до тями і зрозумів – його розводять. Хлопець «сказав цим хлопцям все, що про них думає» і відключився.
Наступний дзвінок пролунав через 5 хвилин – від псевдо-зоомагазину. Йому запропонували купити котячий корм зі знижкою, при цьому запитуючи: «У вас же є кіт?». Ілля знову відповів різко і відключився – проте отримав новий дзвінок. На цей раз дівчина милим голосом повідомила йому, що через годину до нього приїдуть і заріжуть його кота. Експерт стверджує, що таким методом шахраї змушують «жертву» вимовити слова, які можуть нашкодити їй надалі. Він каже:
«Яка могла бути відповідь? Як правило, дзеркальна: «Та це я до тебе приїду і заріжу!» Все, фраза такого змісту, сказана голосом жертви, записується, і в подальшому можливий різний розвиток подій. Люди будуть або загрожувати комусь від його імені, або вимагати гроші, лякаючи, що заявлять на нього в поліцію за погрозу вбивством.
Можливий і інший варіант – після такої «гарячої» відповіді вам може надійти дзвінок від «поліцейського», який повідомить, що на вас заведено справу за погрози вбивством і запропонує закрити справу в обмін на швидкий грошовий переказ.
Експерт з кібербезпеки і гендиректор компанії «Інтернет-розшук» Ігор Бендеров вважає, що є й інші варіанти використання голосу «жертви» обману. За його словами, шахраї можуть скористатися вашими готовими фразами, записаними прямо з діалогу, або ж синтезувати схожий на ваш голос на комп’ютері, щоб шантажувати ваших знайомих і рідних.
Більшість експертів, які вивчають телефонне шахрайство, зазвичай сходяться в одній рекомендації: краще уникати будь-яких розмов з шахраями і просто класти трубку.