В Україні налічується понад 50 млн користувачів мобільного зв’язку. Тобто стільниковими «благами» охоплені всі жителі країни, а деякі – навіть двічі. Ця обставина не залишилася без уваги підприємців, які хочуть наростити клієнтську базу або продати залежаний товар. Ось тільки далеко не завжди люди готові миритися з повідомленнями, які їм надходять від таких підприємців, UBR.ua.
Більш того, рятуватися від настирливих СМС з рекламою таксі або дзвінків з пропозицією отримати кредитну карту стає все важче. А телефонні спам-технології взяли на озброєння навіть політики. Хоча оператори і запевняють своїх абонентів, що борються зі спамерами щосили, нежданих дзвінків і повідомлень менше не стає.
Звідки у вас цей номер?
Погодьтеся, у багатьох виникало це питання, коли йому з незнайомого номера телефонували на особистий мобільний з пропозиціями придбати різні товари або послуги. Іноді навіть і запитати було ні в кого, тому що на іншому кінці «дроту» з вами спілкувався робот.
Відповідальність за те, щоб не попастися в мережі до спамерів, лежить в першу чергу на самому абоненті. Золоте правило – слідкуйте, кому і навіщо ви надаєте свої персональні дані, в тому числі і свій мобільний номер. Це ж правило застосовується в боротьбі взагалі з усіма телефонними шахраями.
Першими в списку компаній, які збирають персональні дані, стоять такі зарубіжні інтернет-гіганти, як Facebook і Google. Вони не тільки «колекціонують» інформацію про користувачів, а й продають її третім особам. Адже потрібно ж на чомусь – їх сервіси безкоштовні – заробляти.
На другому місці серед «збирачів» персональних даних стоять представники рітейлу. Вони часто пропонують взяти участь в акціях і програмах лояльності, натомість сподіваючись побільше дізнатися про своїх клієнтів. У тому числі і їх номери телефонів.
Мобільні оператори визнають, що спам – це одна з найпоширеніших проблем, які викликають невдоволення абонентів. За даними Vodafone, в Україні основними джерелами набридливої реклами є мережі магазинів і служби таксі.
Самі стільникові компанії розсилають своїм користувачам тільки необхідну інформацію. Наприклад, про тарифи і послуги, що надаються. А також ту інформацію, яку абоненти свідомо погодилися отримувати. «Всі інші повідомлення просто проходять через мережу оператора, ми не бачимо вміст цих повідомлень», – підкреслили в Vodafone Україна.
Спамити можна і легально
Мобільні оператори отримують скарги на спам досить рідко. Але все ж компанії запевнили, що роблять кроки по боротьбі з цим неминучим в епоху загальної інтернетизації злом.
Мобільщики адже самі надають послуги бізнес-розсилок. Наприклад, в Vodafone Україна подібну послугу можна придбати за 50 грн./міс. А далі вже йде пакет текстових повідомлень, в яких ціна за одне SMS знижується в залежності від обсягу. Так, щоб легально розіслати від одного до 50 тис. Повідомлень, за одне SMS доведеться заплатити 0,222 грн. Тож відправка 10 тис. СМС обійдеться всього в 2 272 грн. У найбільш «об’ємному» пакеті (понад 500 тис. SMS) ціна повідомлення вже 0,216 грн.
У lifecell також є подібна послуга – «Масові SMS» (0,25 грн. за одне повідомлення). Яку можна замовити і для розсилок в месенджерах: в Viber – 0,4 грн./SMS і BiP (розроблений материнською компанією Turkcell) – 0,2 грн./SMS. Всі три представники «великої мобільного трійки» запевнили, що подібні розсилки неможливі без згоди абонентів.
Мобільні оператори говорять, що перевіряють контент-провайдерів, з якими співпрацюють. І штрафують їх, якщо фіксуються порушення. Можливість і умови розсилки SMS-повідомлень регламентуються договорами, які оператори укладають з контент-провайдерами. У «Київстарі» вимагають від партнерів, щоб вони отримували від абонентів дозвіл на отримання SMS-розсилок.
Як зупинити спам
Сама схема дій при надходженні скарг від абонентів наступна. Якщо в разі перевірки отримані результати підтверджують відправку повідомлення за номером без згоди його власника, то до порушника можуть застосовуватися штрафні санкції аж до розриву договірних відносин.
Але навіть якщо контент-провайдер домовиться з оператором, то все одно він зіткнеться з рядом заборон щодо тематики повідомлень. Не можна проводити розсилки політичного змісту або повідомлень, що містять конкурентну інформацію (про послуги інших операторів, закликів підключатися до них та ін.).
Оператори відзначили, що в більшості випадків абоненти самі провокують отримання небажаної інформації. Наприклад, залишаючи особисті дані – номери телефонів, адреси електронної пошти – на загальнодоступних ресурсах. Або вказують свої номери в анкетах магазинів, формах в інтернеті, ставлять в підписі електронних листів, здійснюючи замовлення в таксі-службі і т.д. А потім просто забувають про це. Як свідчить світова практика, в 90% випадків спам-розсилки приходять саме на такі номери.
Найнадійніший і швидший спосіб відписатися від розсилок – зателефонувати тому, від кого отримано спам. У операторів обов’язкова умова всіх контрактів за послугою SMS-розсилки – наявність в тексті повідомлення контактного телефону, за яким абонент може відписатися від розсилки.
Якщо це не допомагає, то потрібно дзвонити своєму оператору. «Ми запускаємо процес перевірки, переговорів з іншими операторами з вимогою внести номер в блек-лист за скаргою абонента», – розповіли про алгоритм боротьби зі спамом в Vodafone Україна.
Користувачі мобільного зв’язку і самостійно можуть вжити заходів, щоб обмежити себе від спаму. Наприклад, блокувати номера, з яких приходить набридлива реклама. Ця функція передбачена у всіх мобільних телефонах, настройки можуть відрізнятися в залежності від виробника. В Android-смартфонах потрібно відкрити меню програми «Телефон» або «Повідомлення», перейти в «Налаштування» і вибрати пункт «Заблоковані номера». Внесені в цей «чорний список» спамери більше вас не потурбують.